logo

vpro
visual identity, art direction, graphic design, video editing, social media, offline media

posters, flyers, advertenties, uitnodigingen, kaarten, banners, brochures en de promovideo van de podcast Waarom, waar ik veel credits voor heb gekregen.

De VPRO is een moderne, crossmediale omroeporganisatie met een lange staat van dienst. Een pionier sinds 1926, een bakermat van iconische televisie- en radioprogramma's, een broedplaats van innovatie en talent, en een podium voor eigenzinnige verhalen en verhalenvertellers.


Wat je op deze pagina ziet is minder dan 1% van wat ik heb gedaan tijdens mijn werk voor de VPRO. Als interim art director zou ik een paar weken blijven, maar dat werd een jaar. Naast alle dagelijkse zaken zouden we eind oktober 2019 het nieuwe logo - of de '2.0'-versie - en het nieuwe open lettertype, beide ontworpen door Thonik, aankondigen en introduceren.


Ik had het genoegen betrokken te zijn bij het proces, waardoor ik veel op de achtergrond kon experimenteren in de maanden voorafgaand aan de aankondiging. Omdat ik werk heb gedaan voor bijna elke afdeling bij de VPRO, had ik een goed inzicht van hoe het logo en het nieuwe lettertype gebruikt konden worden toen ik samen met Thonik de stijlgids ontwierp. Het was voor mij een prachtige speeltuin waar ik veel vrijheid had (dank je Diederick en Nicole). Het is ook het moment dat je beseft hoe diep het konijnenhol is als het gaat om het logo en de implementatie ervan in de hele organisatie. Samen met Diederick Hoekstra, Hoofd Afdeling Publiek & Marketing, stelden we een plan op hoe we het logo konden uitrollen door de hele organisatie en voor de betrokken mensen, binnen en buiten de organisatie.